www.wrz39.fora.pl
Forum poświęcone Historycznej Grze Bitewnej WRZESIEŃ 1939 oraz ogólnie wargamingowi
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum www.wrz39.fora.pl Strona Główna
->
HOME RULES
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
FORUM
----------------
ADMINISTRACJA FORUM
Gra bitewna WRZESIEŃ 1939
----------------
WRZESIEŃ 1939
ORGANIZACJA ODDZIAŁÓW
SCENARIUSZE
AAR
HOME RULES
FAQ
GALERIA
GRACZE - KLUBY
IMPREZY - POKAZY
TURNIEJE
Modele serii WRZESIEŃ 1939
WARGAMING
----------------
NEW WAR: WW2
MEDIA TEMPESTAS
WOJNY NAPOLEOŃSKIE
II WOJNA ŚWIATOWA
SAGA
RED BARON
SCRAMBLE
BATTLEGROUP
HAIL CAESAR
TEAM YANKEE
Inne gry i systemy
GALERIA MODELI I AAR
KLUB STRATEG
----------------
Sprawy bieżące Klubu Strateg
MODELARSTWO
----------------
Porady modelarskie
HISTORIA
----------------
STAROŻYTNOŚĆ
ŚREDNIOWIECZE
XVI-XVII WIEK
XVIII WIEK
XIX WIEK
XX-XXI WIEK
INNE
----------------
HYDE PARK
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
rrober
Wysłany: Czw 9:19, 24 Paź 2019
Temat postu:
Unieruchomienie pojazdu ogniem artylerii i wybuchu miny
(test na przebicie pancerza - wynik 1)
Załoga może podjąć jedną próbę uruchomienia pojazdu własnymi siłami:
1940:
Niemcy, UK 5+
Francja, Belgia, Holandia 6+
Nieudana próba oznacza całkowite unieruchomienie - pojazd można porzucić lub zatrzymać pluton i czekać na interwencję jednostki naprawczej (mobilnych inżynierów) - powtarzają oni test uruchomienia w każdej turze pod warunkiem, że znajdują się przy pojeździe, nie poruszają się i nie są ostrzeliwani.
rrober
Wysłany: Czw 8:33, 24 Paź 2019
Temat postu: efekt ostrzału artyleryjskiego
W ogniu artyleryjskim bardziej istotny i częściej spotykany jest jego efekt moralny/paraliżujący ostrzelanego) niż efekt niszczący, który jest niepewny (trudno trafić) i ostrzelany potrafi się przed nim zabezpieczyć (rozproszenie, ukrycia, umocnienia, zmiana pozycji itp.).
W celu uzyskania realnego udziału artylerii w walce należy wprowadzić 3 sposoby jej użycia:
- ogień bezpośredni - obserwowany ze stanowiska działa (w tym ogień ppanc),
- ogień pośredni (bliski) - z pola gry (ograniczone zasięgi skuteczne, możliwość przeciwdziałania przeciwnika i utraty dział),
- ogień pośredni (daleki) spoza pola gry - ogień punktowy wg scenariusza (nie wymaga wezwania i nie może być koordynowany - punkt ognia w danej turze wyznacza się przed bitwą) lub obserwowany za pośrednictwem wyspecjalizowanych obserwatorów art.
Ogień spoza planszy (daleki) wymaga dodatkowego nawiązania łączności/wezwania:
1940:
Niemcy 4+
UK 5+
Francja, Belgia 6+
Holandia 7+
W celu obniżenia skuteczności ognia art wprowadza się dodatkowy test na jego skutek:
- strzał (pośredni) - test na celność (wg ogólnych zasad - ogień pośredni +1),
- test na skutek przygniecenie/straty (ogień bliski 5+, ogień daleki 7+ zdanie testu oznacza zadanie strat),
- test na przygniecenie: w zależności od terenu 3+/5+/7+
- test na efekt ognia zadającego straty - wg ogólnych zasad - pancerz, ukrycie celu.
Ogień punktowy wg scenariusza - można wyznaczyć baterii wykonywanie ognia punktowego wg scenariusza (te baterie nie mogą zmienić sposobu ognia na kierowany do końca walki):
1. Zaznaczamy na planie pola bitwy punty ostrzału artyleryjskiego i tury, w których będzie prowadzony ten ogień (opis miejsca musi być taki żeby nie wzbudzał kontrowersji - ocenia rozjemca - jeżeli nie jest taki ogień jest anulowany).
2. Wzywamy ogień punktowy: karta Ostrzał lub Natarcie, potwierdzenie ognia na 3+
3. Zostaje ostrzelany każdy oddział/pojazd w promieniu 10cm od punktu ognia połową siły ognia całej baterii, zaokrąglenie dół (czy ogień trafił ocenia rozjemca)
4. Potwierdzenie skutków ostrzału jak w przypadku ognia pośredniego (dalekiego).
rrober
Wysłany: Czw 8:04, 24 Paź 2019
Temat postu: Artyleria - urealnienie
Obserwator artyleryjski musi posiadać środek łączności:
- telefon polowy - możliwy do użycia w przypadku obrony (konieczne jest wcześniejsze przygotowanie linii telefonicznej, dynamiczne rozwijanie linii telefonicznej podczas ataku/ruchu jest co najmniej problematyczne),
- radiostacja - to nie może być zwykła radiostacja odbiorcza lub nadawczo-odbiorcza krótkiego zasięgu, ale wyspecjalizowany wóz/stanowisko łączności. możliwy jest system: wozy bojowe meldują bieżącą sytuację do dowództwa dysponującego środkami łączności (wóz łączności), które koordynuje ogień artyleryjski,
- oddziały (pojazdy) nie posiadające środków łączności (radia) nie mogą koordynować ognia, nawet jak są oddziałami rozpoznawczymi.
Plutony nie dysponujące środkami łączności, ale posiadające wozy łączności w dowództwie wyższego szczebla wymagają dodatkowego wystawienia tych wozów i podporządkowania ich do plutonu (obowiązuje limit takich wozów np. polski szwadron sam panc lub czołgów rozpoznawczych dysponował tylko jednym wozem - może być on przydzielony tylko do jednego do wybranego plutonu, ale jego utrata oznacza utracenie możliwości koordynowania ognia przez szwadron).
Przekazywanie informacji przez gońca lub za pomocą środków optycznych (telegraf optyczny) może być pominięte jako nieefektywne w realiach wojny dynamicznej (sytuacja zdąży się zmienić zanim informacja dotrze do baterii - trzeba się nad tym zastanowić).
Niemcy posiadają najbardziej rozwinięty system koordynacji artylerii i efektywnego jej użycia (technika ześrodkowania ognia) oraz jako jedyni koordynacji użycia lotnictwa na szczeblu taktycznym.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin