Forum www.wrz39.fora.pl Strona Główna www.wrz39.fora.pl
Forum poświęcone Historycznej Grze Bitewnej WRZESIEŃ 1939 oraz ogólnie wargamingowi
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pytania poczatkującego

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wrz39.fora.pl Strona Główna -> FAQ
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wiciu




Dołączył: 11 Kwi 2017
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 20:13, 25 Kwi 2017    Temat postu: Pytania poczatkującego

Po pierwszej grze pojawiło się kilka pytań Very Happy

1.Czy normalny pluton(np. piechota) może dzielić ostrzał na różne plutony wroga?

2.Sytuacja taka: od drużyny piechoty w odległości 15cm znajduje się czołg a w odległości 20cm znajduje się wroga drużyna piechoty. Czy piechota nadal domyślnie musi atakować czołg mimo że nie posiada broni przeciwpancernej?

3.W liście armii w temacie z turniejem Panzer III otrzymuje 3 kostki przy ostrzale piechoty-nie jest to za dużo?

4.Czy dodatkowe kostki za karabiny czołgowe otrzymuje się również strzelając na boki i do tyłu?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rrober
Administrator



Dołączył: 07 Mar 2017
Posty: 247
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 1 raz

PostWysłany: Wto 20:34, 25 Kwi 2017    Temat postu:

Ad.1
Tak - pluton może dzielić swój ostrzał na różne plutony przeciwnika (drużynami), natomiast drużyna już nie - wszystkie 3 kostki w jeden cel.

Ad.2
Drużyna powinna strzelać do piechoty ponieważ czołg znajduje się poza jej zasięgiem (strefa kontroli), ale nawet gdyby był w zasięgu to i tak może strzelać do piechoty ponieważ atak na czołg wymaga dodatkowego testu (jest to więcej niż zwykły ostrzał).

Ad.3
PzKpfw III ma 3 karabiny maszynowe (jeden w kadłubie i dwa w wieży) stąd 3 kostki więcej do strzału z armaty.

Ad.4
Tylko za karabiny maszynowe w wieży, która jest obrotowa.

Dzięki za pytania - mam nadzieję, że pomogłem Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez rrober dnia Śro 5:51, 26 Kwi 2017, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wiciu




Dołączył: 11 Kwi 2017
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 21:58, 25 Kwi 2017    Temat postu:

ad.2. Czyli w skrócie: jeżeli dana dowolna jednostka nie posiada broni ppanc to zasady uniemożliwiają jej ostrzał celi opancerzonych Very Happy Tak?

Dzięki za szybkie odpowiedzi Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rrober
Administrator



Dołączył: 07 Mar 2017
Posty: 247
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 1 raz

PostWysłany: Śro 5:24, 26 Kwi 2017    Temat postu:

Tak - teoretycznie można ostrzeliwać np. czołgi z rkm-ów w drużynach piechoty na pełen zasięg ostrzału drużyny 50cm (rkm-y są wliczone w sumę ognia drużyny), ale jest to bezskuteczne (pojazdy pancerne i opancerzone nie zalegną nawet pod takim ogniem), to broń ppanc ma zadanie strzelać do pojazdów pancernych. Ckm-y mogą zniszczyć pojazdy opancerzone i niepancerzone, ale nie zagrożą już czołgom.
Natomiast strefa kontroli piechoty to jest coś innego - piechota może podjąć próbę zniszczenia pojazdu pancernego (przy pomocy wszystkich posiadanych środków np. butelek z benzyną, granatów itd.), ale nie musi.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez rrober dnia Śro 5:46, 26 Kwi 2017, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wiciu




Dołączył: 11 Kwi 2017
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 18:08, 26 Kwi 2017    Temat postu:

Dopytuje bo w Battlegroupie istnieje możliwość przygniecenia czołgów ogniem ckmów (szansa mała ale jest). Pozwól że podrąże jeszcze ten temat. Very Happy
Więc:

2.1.Czy CKM może strzelać na przedni pancerz pojazdu opancerzonego na dystansie np 35-70cm? Czyli inaczej mówiąc w momencie kiedy muszę wyrzucić 11 na kostce k10 wyrzucenie 10 liczy się jako sukces(pytam również w oparciu o inne bitewniaki w których taka zasada występuje)?
Jeżeli ostrzał w tej sytuacji jest niemożliwy to przejdźmy do pytania:

2.2.CKM deklaruje strzelanie na do pojazdu opancerzonego na dystansie 30cm. Pojazd opancerzony dzięki interwencji karty reakcji odsuwa się na zasięg 40cm. Co wtedy? Strzał przepada?

I inne pytania:
5.Scenariusz "Obrona pozycji"
Kidy cel jest uznany za zdobyty?
Czy cel można odbić?

6.Gdzie jest miejsce figurek żołnierzy z RKM? Zamiennie do figurek piechoty, do sekcji rkm(o ile sie taka pojawi)?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Wiciu dnia Śro 18:19, 26 Kwi 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rrober
Administrator



Dołączył: 07 Mar 2017
Posty: 247
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 1 raz

PostWysłany: Czw 5:51, 27 Kwi 2017    Temat postu:

Ad.2.1
Bardzo ciekawe pytanie. Prawdę mówiąc zabiłeś mi klina - wg mnie możesz strzelać i liczyć tylko na to, że pojazd (z kategorii opancerzony, a nie czołg) "zalegnie" czyli jego załoga wystraszy się na skutek celnego ognia, chociaż wg tabeli nie ma szans na przebicie. Jest to chyba odpowiednik tego pinowania czołgów ogniem ckm w Battlegroup, ale nie wszystkich pojazdów, tylko tych najsłabiej opancerzonych. To wynika z dużej nieskuteczności amunicji ppanc ckm i ma szereg potwierdzeń w pamiętnikach z okresu Września 1939, gdzie opisywane są sytuacje, że polscy żołnierze (nauczeni tak podczas przedwojennych ćwiczeń), namiętnie ostrzeliwali niemieckie czołgi, na których ten ostrzał nie robił żadnego wrażenia, Czasami takie akcje kończyły się śmiercią polskich ckm-istów pod gąsienicami niemieckich czołgów.

Ad.2.2
Użycie karty reakcji zamraża ruch przeciwnika (w tym wypadku ostrzał) na każdym etapie tzn. realizujesz działanie wynikające z karty reakcji, a potem przeciwnik kończy swój ruch - czyli karta ostrzału, która jest już na stole przepada.

Ad.5
Cel jest zdobyty, jeżeli w turze kończącej bitwę znajdują się w nim twoje oddziały lub jest sytuacja taka, że wcześniej były tam twoje oddziały, a obecnie cel znajduje już na twoich tyłach (po prostu minąłeś go - warunek, że nie może być obsadzony przez przeciwnika). Jeżeli przeciwnik zajął cel to możesz go odbić jeżeli starczy ci czasu - ważny jest stan na koniec bitwy, kto faktycznie zajmuje cele starcia. Mogę dodać, że w przypadku krótkich starć turniejowych prostą i zazwyczaj skuteczną strategią jest szybko zająć cele starcia, a następnie nie dać się wyrzucić z nich przez przeciwnika, zanim nie skończy się starcie (zwykle łatwiej jest się bronić w wiosce lub lesie niż je zdobywać). Gorzej jak obie strony wpadną na ten sam pomysł. Very Happy

Ad.6
Rkm-y i lkm-y są wliczone w siłę ognia drużyny czyli naturalne miejsce figurki rkm lub lkm, oraz amunicyjnych do nich jest ramach drużyn piechoty. Oczywiście jeżeli z organizacji oddziałów (historycznej) wynika, że były samodzielne sekcje rkm lub lkm to można takie wystawić (2 figurki na małej podstawce) - np. sekcja lkm w organizacji polskiej baterii armat wz.97 z Pułku Artylerii Lekkiej.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez rrober dnia Czw 12:11, 27 Kwi 2017, w całości zmieniany 14 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kris




Dołączył: 10 Mar 2017
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Ostrołęka

PostWysłany: Czw 13:10, 27 Kwi 2017    Temat postu:

Cytat:
2.2.CKM deklaruje strzelanie na do pojazdu opancerzonego na dystansie 30cm. Pojazd opancerzony dzięki interwencji karty reakcji odsuwa się na zasięg 40cm. Co wtedy? Strzał przepada?



Cytat:
Ad.2.2
Użycie karty reakcji zamraża ruch przeciwnika (w tym wypadku ostrzał) na każdym etapie tzn. realizujesz działanie wynikające z karty reakcji, a potem przeciwnik kończy swój ruch - czyli karta ostrzału, która jest już na stole przepada.


Jestem przekonany iż koledze chodziło raczej o to jak liczymy tabelę uszkodzeń, czyli np. pojazd opancerzony stał przodem do drużyny ckm i został przez nią ostrzelany. ze względu na przedni pancerz ma +1 do kostki zniszczenia, ale za połowę zasięgu ma -1 i to się znosi czyli jest niszczony na 10. W przypadku reakcji nie usuwa się z widoku tylko odsuwa się poza połowę zasięgu. Co wtedy z ostrzałem? Wydaje mi się, że po prostu liczymy ostrzał bez modyfikatora połowy zasięgu i zgodnie z odpowiedzią na pytanie numer 2.1, pojazd może być co najwyżej przygnieciony.

Cytat:
Ad.2.1
Bardzo ciekawe pytanie. Prawdę mówiąc zabiłeś mi klina - wg mnie możesz strzelać i liczyć tylko na to, że pojazd (z kategorii opancerzony, a nie czołg) "zalegnie" czyli jego załoga wystraszy się na skutek celnego ognia, chociaż wg tabeli nie ma szans na przebicie.


Poza tym tu wychodzi ciekawa kwestia, jak powinna wycofywać się jednostka? To znaczy czy jednostka w przypadku odwrotu/ucieczki nie powinna być zwrócona w kierunku jazdy, co w tym przypadku da ostrzał w tylni pancerz. Według mnie jest to logiczne, jednak w podręczniku nie zostało to uwzględnione (przynajmniej ja tego nie zauważyłem) co pozostawia tą kwestię sporną.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rrober
Administrator



Dołączył: 07 Mar 2017
Posty: 247
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 1 raz

PostWysłany: Czw 14:52, 27 Kwi 2017    Temat postu:

Tak, zgadzam się z twoją interpretacją - natomiast "karta przepada" w tym sensie, że raz użyta nie może być cofnięta "do ręki" i po realizacji rozkazu trafia na stos kart użytych.

Dla mnie to, że pojazd jedzie do przodu to też jest oczywiste, ale trzeba to doprecyzować. Ciekawy natomiast będzie pojazd posiadający dwóch kierowców i mogący równie sprawnie jechać w obu kierunkach: do przodu i do tyłu np. polski samochód pancerny wz.29 zwany potocznie Ursusem oraz niemiecki ADGZ lub ciężkie 8-kołowce.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez rrober dnia Czw 15:08, 27 Kwi 2017, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wiciu




Dołączył: 11 Kwi 2017
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 21:24, 27 Kwi 2017    Temat postu:

Cytat:
Bardzo ciekawe pytanie. Prawdę mówiąc zabiłeś mi klina - wg mnie możesz strzelać...


Kwestią jest "mogę" czy "muszę". Ma to duże znaczenie przy określaniu pierwszorzędnego celu. I nie dotyczy to tylko użycia ckmów. Przykład:
Czołg ciężki stoi przodem w odległości 40cm od działa 37mm. Wg tabelki mogę go zniszczyć na 10+1(modyfikator za przód). W odległości 45cm d tego samego działa stoi pojazd opancerzony, który jak najbardziej może zostać zniszczony. Co w tej sytuacji? Wydaje mi się że skoro ostrzał którego efektem może być co najwyżej przygniecenie może zostać przeprowadzony to czołg ciężki musi być celem pierwszorzędnym. (właśnie zrozumiałem że w ustępie 6.4.1. jest mowa o trafieniach a nie obrażeniach co wiele mi wyjaśniło Very Happy ) Mam racje?

Ad.2.3. Dla porządku-wycofywanie jednostki Very Happy
Kwestia bardzo sporna bo przecież te kilka metrów zawsze można przejechać na wstecznym. Myślę że sprawiedliwą byłaby zasada że na odległość równą połowie maksymalnego ruchu jaki można wykonać wycofanie może zostać wykonane tyłem(na wstecznym) poza tą odległością trzeba jechać przodem.


I nowe pytanie:
7.Jak rozumieć przepis:
Cytat:
*Możesz zmniejszyć liczebność drużyn w plutonach do dwóch w min. dwóch plutonach piechoty za 20 pkt.

Dwa plutony dwu drużynowe za 70pkt?
Jest to uwarunkowane historycznie czy pod turniej?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rrober
Administrator



Dołączył: 07 Mar 2017
Posty: 247
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 1 raz

PostWysłany: Pią 5:56, 28 Kwi 2017    Temat postu:

Preferencje wyboru celu zostały wprowadzone, żeby wyeliminować tzw. "powergaming" - w tym konkretnym przypadku sprowadzający się do wyszukiwania celu najbardziej zagrażającego graczowi i najcenniejszego dla przeciwnika, a następnie skupiania ognia na tym celu, pomijając szereg celów znajdujących się bliżej. Jednak przed preferencjami znajduje się zasada, że prowadzimy ogień do celu, któremu jesteśmy w stanie zagrozić - jeżeli z tabeli wynika, że dany cel możemy zniszczyć rzutem 11 na kostce k10 to wg mnie mamy pełne prawo pominąć ten cel i skupić gień na następnym, który realnie jesteśmy w stanie zniszczyć.

Przykład historyczny: niemiecka, podręcznikowa taktyka ataku batalionem czołgów zakładała użycie w pierwszej linii plutonów czołgów lekkich, zostawiając czołgi ciężkie w drugiej linii (jako czołgi artyleryjskie wspierające atak ogniem). Podobnie na niższym szczeblu dowodzenia atak plutonu czołgów lekkich wyglądał w ten sposób, że w pierwszej linii były czołgi Pz.I, a czołgi Pz.II wspierały je ogniowo z drugiej linii. Taktyka zasłaniania czołgami ciężkimi ataku czołgów lżejszych została wdrożona przez Niemców dopiero w 1943 roku, kiedy dysponowali oni czołgami Pz.V i Pz.VI. - mogącymi podołać takiemu zadaniu.

W opisanym przeze mnie przypadku ahistoryczne zagrywki typu zasłanianie się pojazdem o lepszym pancerzu, aby uchronić pojazdy o słabszym pancerzu będą nieskuteczne, ponieważ ten pierwszy cel będzie mogł być pominięty i ogień będzie można przenieść na kolejny cel.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez rrober dnia Pią 9:23, 28 Kwi 2017, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wiciu




Dołączył: 11 Kwi 2017
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 19:57, 28 Kwi 2017    Temat postu:

Trochę bym polemizował nad powergamingową naturą takich zagrań Very Happy Termin ten jest dość płynny i dla każdego może mieć trochę inne granice. Osobiście bardziej przedkładam grywalność nad historycznością systemu więc dla mnie stosowanie ahistorycznej taktyki byłoby czymś normalnym zwłaszcza że na szczegółach historycznych taktyk się nie znam.

Cytat:
W opisanym przeze mnie przypadku ahistoryczne zagrywki typu zasłanianie się pojazdem o lepszym pancerzu, aby uchronić pojazdy o słabszym pancerzu będą nieskuteczne, ponieważ ten pierwszy cel będzie mogł być pominięty i ogień będzie można przenieść na kolejny cel.


Wg mnie ten przykład nie powinien być wykładnią dla zasad ponieważ ma zastosowanie tylko w szczególnych przypadkach. Inna kombinacja broni i typów pancerza jak najbardziej umożliwia taką grę.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rrober
Administrator



Dołączył: 07 Mar 2017
Posty: 247
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 1 raz

PostWysłany: Sob 13:29, 29 Kwi 2017    Temat postu:

rrober napisał:
Dla mnie to, że pojazd jedzie do przodu to też jest oczywiste, ale trzeba to doprecyzować. Ciekawy natomiast będzie pojazd posiadający dwóch kierowców i mogący równie sprawnie jechać w obu kierunkach: do przodu i do tyłu np. polski samochód pancerny wz.29 zwany potocznie Ursusem oraz niemiecki ADGZ lub ciężkie 8-kołowce.


Doprecyzowuję - wg przepisów nie ma ograniczeń, żeby np. w końcowej fazie ruchu pojazd nie zawrócił lub skręcił i ustawił się przednim pancerzem w stronę nieprzyjaciela (brak strat ruchu za skręty). Nie oznacza to jednak, że pojazd wycofywał się tyłem (przepisy nie przewidują ruchu do tyłu - ruch do tyłu był w zasadzie stosowany tylko podczas manewrów i na bardzo krótkich odcinkach). Oczywiście nie dotyczy to pojazdów przystosowanych do ruchu do tyłu z racji posiadania dodatkowego stanowiska kierowcy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wrzesien1939




Dołączył: 09 Mar 2017
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 14:12, 29 Kwi 2017    Temat postu: Przygniatanie czołgów z CKM

W ramach dyskusji o możliwości przygniatania z CKM -ów czołgów, przepisy nie przewidują możliwości takiego ostrzału. Ponieważ, w tabeli nr 5 dotyczącej zadania obrażeń dla pojazdów i czołgów dla CKM jest brak możliwości zadania obrażeń.

Natomiast co do ostrzału pojazdów opancerzonych w sytuacji kiedy brak jest możliwości zadania obrażeń. Ostrzału takiego się nie wykonuje, ponieważ jest on z góry skazany na niepowodzenie - jest nieskuteczny.

Dlatego też nie wykonuje się ostrzału do pojazdów, którym nie można zadać obrażeń. Co za tym idzie nie można przygnieść pojazdu opancerzonego, któremu nie można zadać obrażeń.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wrz39.fora.pl Strona Główna -> FAQ Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin